A jó logó 5 alapelve

2012.06.26. 09:13

Mitől jó egy logó?

Egy jó logó jellegzetes, testreszabott, praktikus, szemléletes, a maga formájában egyszerű és közvetíti a kívánt üzenetet.

Létezik 5 alapelv, melyek betartása biztosítja mindezeket.
Egy hatásos logó:
- egyszerű
- emlékezetes
- időtlen
- sokoldalú
- testreszabott

1. Egyszerű

facebooklogo.png
Egy egyszerű logódesignban megvalósulhat a könnyű felismerhetőség, a sokoldalúság és megjegyezhetőség.
A jó logók egyediek anélkül, hogy túl lennének rajzolva.
Itt lép életbe az "LLL szabály": Legyen a Lehető Legegyszerűbb! Ez az egyik legfontosabb megközelítés, mikor tervezésre kerül a sor. Az egyszerű logók a leggyakrabban könnyen felismerhetők, és hihetetlenül jól megjegyezhetők.
A leghatékonyabb megvalósítói az ügyfél elvárásainak. Egy kifinomult és letisztult arculat a boltok tömött polcain, vagy akár a száguldó autóban is képes megragadni a szemlélő tekintetét, figyelmét. Jusson eszedbe, hogy a világ egyik legnagyobb sportszergyártójának logója mindössze egy lendületes pipa.

2. Emlékezetes

puma_logo1.gifAz egyszerűség után a legfontosabb kritérium a megjegyezhetőség. Egy logót az egyszerű, testreszabott design teszi emlékezetessé.
Íme néhány példa nem túl jól sikerült logókról.
Sokak meglepetésére a logó tárgya, de még a helyénvalósága sem olyan fontos. Ez nem jelenti, hogy ezen tulajdonságok nem kívánatosak, inkább arra utalnék, hogy nem minden esetben sikerül olyan szimbólumot találni, ami tökéletesen, megkérdőjelezhetetlenül kifejezi a mondanivalónkat. A lényeg, hogy legyen jellegzetes, emlékezetes és letisztult.

3. Időtlen

coca-cola_logo_script.jpg
A hatásos logó kiállja az idő próbáját. Tegyük fel a kérdést: 5-10-20, vagy akár 50 év múlva is megfelel az elvárásoknak, vagy annyira trendkövető, hogy a következő divatszellő már elavulttá, cikivé is teszi? Azt hagyjuk a kifutókra, mert míg egy ruha, vagy cipő esetén nem számít, ha jövőre már nem mennénk ki benne az utcára, brandépítés folyamatában nem szerencsés a gyakori, nagymértékű arculatváltás, ha szeretnénk megbízhatónak, profinak tűnni.
Ne kövesd a hullámot, légy eredeti!

4. Sokoldalú

playboy-logo-wallpapers.jpgA hatékony logó megállja a helyét különböző felületeken és alkalmazásokban. Legyen funkcionális, és mindenképpen vektoros formátumú a tökéletes méretezhetőségért!
A következő kérdéseket mindenképp tedd fel:
Tökéletes ez a logó
- egyetlen színnel nyomtatva?
- egy postabélyeg nagyságú felületre nyomtatva?
- egy óriásplakáton, vagy kamion oldalán?
- fordított színállásban (sötét/világos alapon)?


Az én egyik taktikám, hogy eleve fekete-fehérben kezdem el tervezni a logót, ez biztosítja, hogy formája magában is jól mutat. A szín nagyon szubjektív és hangulatfüggő. Képes teljesen elvonni a figyelmet a designról. Például, ha kapsz egy zöld tervet, és utána megkérdezik milyen volt, a színe lesz az első, ami eszedbe jut, és alig tudod felidézni a kompozíció egyéb tulajdonságait.

Érdemes kicsit elmélyedni a fizikai kivitelezés szabályaiban is, hogy a különböző nyomtatási technológiáknál, vagy épp a betűvágással se legyen probléma a jövőbeni felhasználások alkalmával. Nem árt tudni, mi a különbség a CMYK, Pantone és RGB rendszerek között. Logótervezésnél ajánlott Pantone színekben gondolkodni.

5. Testreszabott
Egy logónak meg kell felelnie a rá bízott feladatoknak. Például nem ugyanolyan színeket, betűket, formákat használnál egy Óvodának, mint egy könyvelő irodának ugye?

PBS_Kids_logo_sm2.jpgimg_outright_logo.png
Fontos leszögezni azt is, hogy egy logónak nem feladata ábrázolni a forgalmazott terméket, vagy a szolgáltatást. Például autós cégnek nem kell, hogy autó, számítástechnikainak pedig számítógép legyen a jelképe. A Mazda logója sem egy autó, a Motoroláé sem egy mobiltelefon. A logó csupán az azonosító.
Nézd meg a világ vezető márkáinak logóit. Alig találsz köztük olyat, amiben szerepel az általuk forgalmazott termék.

Szerinted mitől jó egy logó?

A bejegyzés trackback címe:

https://dizajnerleszek.blog.hu/api/trackback/id/tr574611628

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása