Márka - Arculat - Logo
2012.06.22. 01:54
Egy logó nem a márkád, mégcsak nem is az arculatod.
Meglepődtél? Olvass tovább!
Ezek megtervezésének és felépítésének különböző szabályai vannak, melyek együttesen alkotják üzleted, vagy terméked képét.
Akkor mégis mik ezek? Szeretnéd végre tisztázni a fogalmakat?
Márka: A cég egészéről kialakított kép.
Arculat: A márka elemeit vizuálisan megjelenítő látvány
Logo: Az üzlet jelképes azonosítója
Na fejtsük csak ki ezt bővebben!
Mi az a "márkázás" (branding)?
Számtalan könyv és értekezés íródott már a témában, de persze most nem foglak elhajtani néhány címmel, inkább összefoglalom pár szóban, én mit szűrtem le ezekből: a márka olyan az üzletednek, mint egy saját személyiség.
Egy designer nem tud "megcsinálni" egy márkát, csak lefektetni az alapjait. A többi már a közönség szubjektív felfogásán múlik.
Sokan hiszik, hogy a márka csak néhány elemből áll: némi szín, pár betű, egy logo, esetleg egy jelmondat, vagy dallam. Valójában ez ennél sokkal bonyolultabb.
A cégről kialakuló képet minden formálja, amit tesz, gyárt, árul, birtokol, amiért kiáll, amiben hisz, ahogy vezetik, stb.
Mikor a vásárló megveszi a terméket, nem csupán egy logóval azonosul, hanem az egész céggel, és az életérzéssel, amit sugároz.
Én speciel imádom a túrórudit, és mikor a boltban leemelem a polcról, nem csak a pöttyös csomagolás alatt rejlő édességet kapom, hanem azt a kicsit retrós, mégis menő érzést, ami oly sokakat csábít a rajongótáborba. Valljuk be, a reklámok, a hype ami körülötte kavarog legalább annyira befolyásolja a márkaválasztást, mint a termék íze, minősége.
Mi az arculat?
Egy mondatban fogalmazva: A cégben lefektetett szabályok mentén használt vizuális elemek összessége.
Ezek a szabályok határozzák meg a különféle felületeken való megjelenést. Kikötik a színpalettát, betűtípusokat, elrendezéseket, arányokat, stb. Ezek az elemek biztosítják a következetes, összefüggő megjelenést, és az egységes márkakép felismerhetőségét.
Ilyen vizuális elemek például:
- A logo - az egész vállalat és márka szimbóluma
- Irodaszerek - névjegy, levélpapír, boríték, stb.
- Termékek és csomagolásuk - az eladott áru, és amiben az érkezik
- Egyenruha - a dolgozók által viselt egységes munkaruházat
- Környezet - beltéri és kültéri design
- Kommunikáció - bármi, ami üzenetet közvetít a cégről (látvány, hang, illat, tapintás, stb.)
Ezek összessége adja az arculatot, és feladatuk a márka támogatása.
Mi a logo?
A logo az arculat és márka egyetlen egyszerű, beazonosítható jelbe való sűrítése. Ez a cég egészének szimbóluma, megtestesítője, jel-képe.
Célja a cég beazonosítása. Nem adja el a vállalatot közvetlenül, még csak nem is írja le azt.
Jelentése az általa szimbolizált dolgok minőségéből származik, nem fordítva. Azonosít, nem magyaráz.
A jelentése fontosabb, mint ahogy kinéz.
Hogy egy kicsit érthetőbb legyen, gondolj úgy a logokra, mint emberekre. Jobban szeretjük, ha nevünkön szólítanak, és nem úgy, hogy "az a szemüveges csaj, akinek mindig olyan nagy arca van". Ugyanígy, egy logonak sem feladata szó szerint leírni a cég tevékenységét, inkább felismerhetővé, megjegyezhetővé kell tennie.
Fontos itt megjegyezni, hogy ezt a szerepét leginkább akkor tudja betülteni, mikor valamennyire már ismerőssé vált a köztudatban, mint ahogy időbe telik megjegyezni új ismerőseink nevét is.
Összegzés:
Márka: A cég egészéről emocionálisan felfogható kép.
Arculat: A márka egészét vizuálisan megjelenítő látványelemek összessége.
Logo: A maga legegyszerűbb formájában azonosítja be a márkát egy jel, vagy ikon képében.
A te cégednek van felismerhető arculata?
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.